اطلاعات ایمنی پودر آلومینیوم

اطلاعات ایمنی پودر آلومینیوم
  • اطلاعات ایمنی پودر آلومینیوم
  • دسته بندی:صنعت فلزات
  • تاریخ ثبت: یکشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۲
  • توضیح مختصر: پودر آلومینیوم یا همان پودر آلومینا یکی از پر مصرف¬ ترین و مهم ترین پودرهای فلز موجود در بازار می¬ باشد. این پودر که در سه نوع پودر آلومینیوم تیره، پودر آلومینیوم میکرونیزه (نانو ذرات آلومینیوم) و پودر آلومینیوم پولکی در بازار قابل دسترس است، دارای ویژگی های خطرناکی نیز می باشد.
  • اشتراک گذاری:

اطلاعات ایمنی پودر آلومینیوم

پودر آلومینیوم یا همان پودر آلومینا یکی از پر مصرف­ ترین و مهم ترین پودرهای فلز موجود در بازار می­ باشد. این پودر که در سه نوع پودر آلومینیوم تیره، پودر آلومینیوم میکرونیزه (نانو ذرات آلومینیوم) و پودر آلومینیوم پولکی در بازار قابل دسترس است، دارای ویژگی های خطرناکی نیز می باشد. در صورتیکه اقدامات ایمنی مناسب در جهت نگهداری و استفاده از این پودر نقره ای – خاکستری رنگ انجام نگیرد، می تواند باعث بروز حوادث گاها بسیار سنگین و جبران ناپذیری شود.

بنابراین تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به صورت کامل صرفا به موارد و اصول ایمنی و نگهداری پودر آلومینیوم بپردازیم. پس همراه ما باشید. درصورتیکه آشنایی کافی با پودر آلومینیوم ندارید، پیشنهاد می کنیم ابتدا مطلب معرفی پودر آلومینیوم ما را بخوانید سپس به این مقاله مراجعه کنید.

 

پودر آلومینیوم چه خطراتی دارد؟

  1. این پودر به شدت حساس بوده در صورت تحریک شدن به راحتی مشتعل و یا منفجر می شود. به عنوان مثال پودر آلومینیوم در صورت تماس با آب یا اکسیژن هوا دچار آتش سوزی خواهد شد. به طور کلی آلومینیوم با اسیدها و بازها مانند آب واکنش نشان می دهد.

فقط باید توجه داشت که در اکثر موارد با یک تماس کوتاه این واکنش شیمیایی شروع نشده و نیاز به تماس طولانی مدت با ماده مورد نظر (مثلا آب) دارد تا واکنش شروع شود.

  1. پودر آلومینیوم با مواد اکسید کننده نیز واکنش می دهد. مواد اکسید کننده ای که باعث واکنش پودر آلومینیوم می شوند عبارتند از موادی مانند انواع نیترات ها، هالوژن ها، پراکسیدها و سولفات ها. به عنوان مثال پودر آلومینا در صورت تماس با هیدروژن کلرید به سرعت و شدت بالایی واکنش نشان می دهد.
  2. اگر پودر آلومینیوم در هوای محیط های کاری که فضای سربسته یا کوچکی دارند پخش شود، باعث تحریک و حساس شدن چشم انسان می شود.
  3. در صورت تماس طولانی مدت با پوست دست احتمال ایجاد حساسیت برای پوست وجود دارد.
  4. اگر به صورت تصادفی و اتفاقی پودر آلومینیوم استنشاق یا خورده شود، ممکن است باعث به وجود آمدن مشکلات ریوی و گوارشی گردد. البته معمولا با مقادیر کم پودر آلومینیوم این اتفاق نمی افتد اما پیشنهاد می شود در صورت استنشاق یا خوردن پودر آلومینا، برای احتیاط به پزشک مراجعه شود.
  5. در صورتی که پودر آلومینیوم بازیافتی و ضایعاتی در طبیعت رها شود، باعث بروز مشکلات زیست محیطی شدیدی بر روی طبیعت و محیط مورد نظر خواهد شد.

شرایط نگهداری پودر آلومینیوم چگونه است؟

  1. پودر آلومینیوم باید در مکان خشک و خنک نگهداری شود.
  2. مکان نگهداری پودر آلومینا باید دارای امکانات و تجهیزات تهویه هوای مناسب باشد.
  3. پودر آلومینیوم در ظروف، جعبه ها و ... سر بسته و کاملا مطمئن نگهداری شود.
  4. در نزدیکی مکان نگهداری پودر آلومینا نباید هیچگونه ماده واکنش زا با آلومینیوم وجود داشته باشد.
  5. محل نگهداری باید کاملا پاک و عاری از هرگونه گرد و غبار باشد.
  6. سعی کنید پودر آلومینیوم را تا هنگام مصرف در همان جعبه، ظرف و ... مخصوص نگهداری خود که تولید کننده در اختیار شما قرار داده است، نگهداری کرده و از انتقال آن به ظروف و جعبه های دیگر خودداری کنید.
  7. کاملا واضح است که در نزدیکی محل نگهداری پودر آلومینیوم نباید هیچگونه عمل خطرناکی نظیر سیگار کشیدن انجام شود.

ما در این مقاله تلاش کردیم تا تمام نکات ایمنی، نگهداری و مهم را راجع به این پودر ارزشمند در اختیار شما قرار بدهیم. شما نیز تلاش کنید با رعایت تمامی این نکات خود و همکارانتان را از هرگونه خطر دور نگهدارید. اگر در مورد خرید و نگهداری پودر آلومینیوم سوالی داشتید حتما با ما در میان بگذارید تا مشاوران ما در اسرع وقت نکات لازم را به شما ارائه بدهند.