پودر مس چه خواصی دارد و کاربرد آن در صنعت چیست؟

پودر مس چه خواصی دارد و کاربرد آن در صنعت چیست؟
  • پودر مس چه خواصی دارد و کاربرد آن در صنعت چیست؟
  • دسته بندی:صنعت فلزات
  • تاریخ ثبت: شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • توضیح مختصر: پودر مس در صنعت کاربردهای فراوانی دارد. شاید عموم مردم کاربرد مس را فقط در صنایعی مثل تولید مفتول، سیم، کابل و ... بدانند اما استفاده از مس و پودر مس در صنعت فقط به همین موارد ختم نمی­شود بلکه دارای کاربردها و استفاده ­های بسیار گوناگون و فراوانی می­باشد؛ در این مقاله خواص پودر مس و کاربردهای آن در صنعت بیان شده است
  • اشتراک گذاری:

پودر مس چه خواصی دارد و کاربرد آن در صنعت چیست؟

فلز مس از گذشته تاکنون مورد توجه صنعتگران، تاجران و ... بوده است. با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و صنعت، میزان استفاده­ از انواع مختلف مس نیز افزایش یافته است. در این مقاله قصد داریم تا با یکی از انواع اشکال مس یعنی پودر مس آشنا شویم.

پودر مس چیست؟

پودر مس در ساده­ترین تعریف ممکن همان فلز مس بوده که به صورت پودر درآمده است. ذرات این پودر معمولا دارای اندازه­ای بین 63- میکرون تا 250 میکرون بوده که البته بسته به شرکت تولید کننده، این بازه متفاوت می­باشد.

انواع پودر مس چیست؟

پودر مس در بازار دارای انواع متفاوتی می­باشد که عبارتند از:

  1. پودر دندریتی مس
  2. پودر پولکی مس
  3. نانو پودر مس
  4. میکرو پودر مس
  5. پودر مس ذره­ای شده با آب
  6. پودر مس ذره­ای شده با گاز

البته ممکن است مدل­های دیگری از پودر مس یا اسامی دیگری نیز در بازار به گوشتان بخورد اما معروف­ترین آن­ها همین 6 مورد می­باشد.

پودر مس چه خواصی دارد؟

به صورت کلی پودر این فلز ارزشمند دارای خواص بسیار زیادی می­باشد. از جمله خواص این فلز قرمز رنگ می­توان به مواردی مانند چکش­خوار بودن آن یا شکل پذیری بسیار عالی آن اشاره کرد. خواص مهم دیگر پودر مس عبارتند از:

  1. رسانایی بسیار خوب برای الکتریسیته
  2. هدایت گرمایی بالا
  3. دارای مقاومت زیاد در برابر عوامل خوردگی و فرسایشی
  4. درجه خلوص بالا
  5. استحکام مناسب
  6. قابلیت استفاده در انواع آلیاژهای مختلف و کاربردی

کاربرد پودر مس در صنعت چیست؟

پودر مس در صنعت کاربردهای فراوانی دارد. شاید عموم مردم کاربرد مس را فقط در صنایعی مثل تولید مفتول، سیم، کابل و ... بدانند اما استفاده از مس و پودر مس در صنعت فقط به همین موارد ختم نمی­شود بلکه دارای کاربردها و استفاده ­های بسیار گوناگون و فراوانی می­باشد؛ کاربردهای پودر مس در صنعت به شرح زیر می­باشد:

  1. استفاده در الکترودهای جوشکاری نقطه­ای
  2. استفاده در صنعت خودروسازی و قطعات خودرو مانند یاتاقان­ها، لنت­ها، صفحه کلاچ و ...
  3. استفاده در صنعت ساختمان سازی مانند لوله­های مسی، کابل­ها و سیم­های مسی
  4. استفاده در محصولات و اشیا تزئینی فلزی و دکوری
  5. دارای کاربرد در صنعت رنگ رزی مثلا به عنوان پولک در رنگ­ها
  6. استفاده در پودرهای لحیم کاری
  7. کاربرد در ساخت اجزا و قطعات پرس شده و زینتر شده مانند ترمزهای زینتری و مواد زینتر شده اصطکاکی و ...
  8. استفاده در وسایل کاربردی برای اطفا حریق و آتش نشانی
  9. قابل استفاده در کامپوزیت­ها به دلیل افزایش چسبندگی و استحکام
  10. استفاده در ماکروویوها و جهت ساخت لامپ­های پرتو کاتدی
  11. استفاده در قالب سازی­های کاربردی در تزریق فلزات
  12. ماده پایه و لازم جهت استفاده در آلیاژهای گوناگون و مهم مورد استفاده در صنعت نظیر برنج، آلیاژهای آهنی و ...

همانطور که مشاهده کردید کاربردهای پودر مس در صنعت شامل موارد بسیاری می­شود که موارد ارائه شده صرفا چند کاربرد مرسوم­ تر این فلز پرکاربرد و ارزشمند می­باشد. با این حال خوب است بدانید که فلز و پودر مس در اکثر صنایع بزرگ مانند صنایع کشاورزی، دفاعی، پزشکی، غذایی، مجسمه سازی، شیمیایی، دامپزشکی، رنگ رزی، خودروسازی، کشتی سازی، هواپیمایی، برق و الکترونیک، مکانیک، ریخته گری و ... دارای کاربردهای بسیار مهمی می­باشد.

مطلب مرتبط :

خواص فیزیکی و شیمیایی پودر فلزات کاربرد پودر فلزات در صنعت

نکات ایمنی استفاده از پودر مس در صنعت چیست؟

پودر مس همانطور که بسیار ارزشمند و پرکاربرد هست، در صورت عدم رعایت نکات ایمنی و استفاده غیر اصولی می­تواند ضررهای بسیار سنگین به افراد و کسب و کار شما وارد کند. پس خوب است که در انتها به نکات ایمنی استفاده از پودر مس توجه فرمایید:

  1. این فلز در حالت پودری آتش­زا بوده و کاملا خطرناک است. در نتیجه این پودر باید در ظرفی در بسته و عایق و کاملا دور از هرگونه جرقه، آتش و ... باشد.
  2. پودر مس باید در محیطی دارای تهویه مناسب نگهداری شود. زیرا استنشاق پودر مس باعث ایجاد مشکلات تنفسی و در صورت ورود به دهان، بینی و مجاری گوارشی باعث بوجود آمدن مشکلات گوارشی می­شود.
  3. در هنگام استفاده از پودر مس باید از لباس و دستکش مناسب استفاده کرد زیرا تماس این پودر با پوست بدن انسان مضر است و باعث تحریک و ملتهب شدن ناحیه تماس می­شود.
  4. پودر مس باید به صورت اصولی و درست نگهداری و در صورت نیاز بازیافت شود، زیرا در صورت ورود به محیط زیست و منابع آبی آسیب جبران ناپذیری به محیط زیست وارد خواهد کرد.

در این مقاله تلاش کردیم تا نکات مهم و اصلی مورد نیاز در مورد پودر مس و استفاده از آن در صنعت را در اختیار شما قرار بدهیم، در صورت نیاز برای تهیه یا مشاوره درباره خرید انواع پودر فلزات با ما تماس بگیرید.