خمیر آلومینیوم چیست و در صنعت چه کاربردهایی دارد؟

خمیر آلومینیوم چیست و در صنعت چه کاربردهایی دارد؟
  • خمیر آلومینیوم چیست و در صنعت چه کاربردهایی دارد؟
  • دسته بندی:صنعت فلزات
  • تاریخ ثبت: دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
  • توضیح مختصر: آلومینیوم یکی از آن عناصری است که فواید و کاربردهای بسیار متفاوتی در زندگی انسان ها دارد. این فلز ارزشمند در اشکال مختلفی در صنعت بکار برده می شود، اشکالی مانند بلوک های بزرگ، ورق ها، پودر، خمیر و ... که هر کدام از آن ها در موارد مهم و مخصوصی بکار می رود.
  • اشتراک گذاری:

خمیر آلومینیوم چیست و در صنعت چه کاربردهایی دارد؟

آلومینیوم یکی از آن عناصری است که فواید و کاربردهای بسیار متفاوتی در زندگی انسان­ ها دارد. این فلز ارزشمند در اشکال مختلفی در صنعت بکار برده می­ شود، اشکالی مانند بلوک­ های بزرگ، ورق ها، پودر، خمیر و ... که هر کدام از آن­ ها در موارد مهم و مخصوصی بکار می ­رود. در این مقاله قصد داریم تا شما را با یکی از مهم ­ترین و پرکاربردترین اشکال آلومینیوم یعنی خمیر آلومینیوم آشنا کنیم.

خمیر آلومینیوم چیست؟

خمیر آلومینیوم را می­ توان به نوعی یک رقیب و یا حتی جایگزین بسیار مناسب برای پودر آلومینیوم نامید. این خمیر در واقع همان پیگمنت­ های آلومینیوم هستند که در حلال مناسب خود حل یا توزیع شده ­اند. این خمیرها بسته به نوع کاربرد و نیاز مصرف کننده قابلیت این را دارند که در حلال­ های مختلفی همچون وان اسپریت یا آب و همچنین از پیگمنت­ ها مختلفی همچون کورن فلیک و سیلور دالر تهیه شوند.

البته شایان ذکر است که رایج­ ترین حلالی که در تهیه خمیر آلومینیوم استفاده می­ شود، حلال وان اسپریت می­ باشد و معمولا فقط در مواقعی که آن حلال در دسترس نباشد از آب در تهیه این خمیر بهره می­ برند.

پودر آلومینیوم بهتر است یا خمیر آلومینیوم؟

نمی ­توان پاسخ خیلی دقیقی به این سوال داد زیرا هر کدام در موارد خاصی کارایی بهتری از خودشان نشان می ­دهند. اما می­ توان با قطعیت گفت در مواردی که می­توان از هر دو ماده استفاده کرد، اکثر صنعت­گران خمیر آلومینیوم را ترجیح می­ دهند. دلایل متفاوتی نیز برای این ترجیح دارند، به عنوان مثال کار کردن با خمیر آلومینیوم بسیار ساده ­تر از پودر آلومینیوم می­ باشد. از طرفی پودر آلومینیوم مضرات خاص خود را دارد، مثلا باعث آسیب به محیط زیست می­ شود، باعث کثیفی کارگاه شده و از همه مهم ­تر، در صورت پخش شدن در هوا و تنفس توسط انسان باعث یه وجود آمدن مشکلات تنفسی و جسمی بسیاری در دراز مدت برای آن­ ها خواهد شد.  

کاربردهای خمیر آلومینیوم چیست؟

خمیر آلومینیوم کاربردهای فراوانی دارد، مهم ­ترین کاربرد آن در صنایع رنگی و پوششی است. به عنوان مثال می­ توان برای کاربردهای جزئی خمیر آلومینیوم موارد زیر را نام برد:

  1. استفاده به عنوان پوشش­ های تزئینی
  2. استفاده در لوازم الکترونیکی به عنوان پوشش پلاستیکی
  3. به کار بردن آن در مناطقی که نیاز پوشش یا محافظت در مقابل خوردگی دارند.
  4. استفاده در پوشش­ های سقف
  5. مصرف در صنایع و لوازم آرایشی
  6. استفاده به عنوان پوشش در صنایع خودرو
  7. استفاده در پوشش­ قوطی­ ها
  8. استفاده برای ایجاد اثر متالیک
  9. استفاده در لوازم خانگی برای پوشش و اثر ضد خوردگی
  10. استفاده در تهیه رنگ­ های ساختمانی
  11. استفاده در تولید سیم پیچ­ ها

انواع خمیر آلومینیوم

خمیر آلومینیوم به صورت کلی در بازار به دو دسته خمیر آلومینیوم لیفینگ و خمیر آلومینیوم نان لیفینگ عرضه می­ شود و هر کدام خصوصیات و کاربرد خاص خود را دارند که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

خمیر آلومینیوم لیفینگ (Leafing)

اگر در هنگام تهیه خمیر آلومینیوم از ماده استئاریک اسید استفاده شود، خمیر نهایی به صورت لیفینگ در می­آید. در این نوع خمیرها رنگدانه ­ها به صورت یک لایه روی پوشش خمیر قرار گرفته و در نتیجه دارای اثر متالیک روشن می­ شوند. در این نوع خمیر، دیگر اثر متالیک رنگی وجود نخواهد داشت. علاوه بر آن دارای مقاومت سایشی ضعیفی بوده و امکان افزودن لایه­ های رنگی روی آن نمی­ باشد.

از کاربردهای خمیر آلومینیوم لیفینگ می ­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ایجاد پوشش ­های ضد خوردگی
  2. پوشش مناسب سقف­ها به دلیل اثر متالیک روشن
  3. پوشش­ های تزئینی

خمیر آلومینیوم نان لیفینگ (Non-Leafing)

خمیر پیگمنت آلومینیوم نان لیفینگ تا حدودی در مقابل خمیر پیگمنت آلومینیوم لیفینگ قرار دارد. به طوری که در هنگام تهیه خمیر آلومینیوم نان لیفینگ به آن اسیدهای چرب غیر اشباعی مانند اولئیک اسید افزوده می­ شود. در نتیجه دقیقا برعکس لیفینگ، رنگدانه­ ها کاملا به صورت همگن در تمام خمیر پخش شده و مقاومت سایشی بسیار بالایی را ارائه می ­دهد. از دیگر ویژگی­ های این خمیر آلومینیوم نان لیفینگ می ­توان به اثر ضد خورندگی بسیار خوب و امکان ایجاد اثر متالیک رنگی اشاره کرد.

مهم­ترین کاربردهای خمیر آلومینیوم نان لیفینگ به شرح زیر می­ باشند:

  1. صنعت خودرو سازی
  2. پوشش قوطی­ ها
  3. استفاده در تولید سیم پیچ­ ها

خمیر آلومینیوم چگونه ساخته می­ شود؟

ساخت خمیر آلومینیوم خیلی دارای مراحل پیچیده و طولانی نیست و تنها در سه زیر مرحله خلاصه می شود:

  1. در گام اول رنگدانه­ های آلومینیوم با روش آسیاب­ مرطوب در آسیاب­ های توپی به سایز و کیفیت مورد نظر برای ادامه پروسه تولید می­ رسند.
  2. در گام دوم رنگدانه­ های آسیاب شده با حلال مورد نظر یعنی وان اسپریت یا آب به خوبی ترکیب می ­شوند.
  3. در گام سوم نیز افزودنی­ های مورد نیاز برای تقویت کیفیت و پایداری ترکیب به آن اضافه می شود.

محصول بعد از طی کردن این سه گام آماده استفاده می­ باشد. نکته­ ی جالبی که در اینجا قصد داریم به آن اشاره کنیم این است که، میزان پیگمنت موجود در این محصول چیزی حدود 65 درصد می­ باشد.

خمیر آلومینیوم با کیفیت چه ویژگی­ هایی دارد؟

در هنگام تهیه خمیر آلومینیوم همیشه سعی کنید این محصول را از فروشندگان معتبر و سابقه­ دار تهیه کنید تا از کیفیت خمیر آلومینیوم دریافتی مطمئن باشید. اما به طور کلی یک خمیر آلومینیوم خوب دارای ویژگی­ های زیر می ­باشد.

  1. عدم وجود هر گونه ناخالصی، گرد و غبار و ... در خمیر (خمیر باید کاملا یکدست باشد.)
  2. لبه ذرات خمیر پیگمنت­ باید کاملا بدون شیار و صاف باشد.
  3. اگر حلال استفاده شده در خمیر آب می ­باشد، حتما چک کنید تا خمیر آلومینیوم کاملا یکدست، بدون هیچگونه واکنش و پایدار باشد.
  4. مقاومت خوبی در برابر سایش و خورندگی از خود نشان دهد.
  5. اگر در هنگام تهیه از دستور خوبی برای مقدار و فرمولاسیون مواد استفاده شده باشد، جلوه ­های بصری و آرایش پیگمنت­ ها کاملا مشخص و منظم می­ باشند.
  6. خمیر باکیفیت باید براق باشد.

در انتها امیداریم اطلاعات مورد نظر خود را درباره این خمیر کاربردی دریافت کرده باشید. در صورت نیاز برای دریافت اطلاعات و جزئیات بیشتر راجع به محصول، قیمت و مشاوره برای استفاده از آن با ما تماس گرفته تا کارشناسان ما راهنمایی­ های لازم را در اختیار شما قرار بدهند.